Portugal noordelijk deel - Reisverslag uit Cabeceiras de Basto, Portugal van Els en Ton Berkel - WaarBenJij.nu Portugal noordelijk deel - Reisverslag uit Cabeceiras de Basto, Portugal van Els en Ton Berkel - WaarBenJij.nu

Portugal noordelijk deel

Door: Els en Ton

Blijf op de hoogte en volg Els en Ton

22 Juni 2017 | Portugal, Cabeceiras de Basto

Happy hour op de camping, Portugese cocktail van witte port, tonic, citroen en ijs (+ biertje)
Morgen gaan we relaxen op de camping.
Zaterdag 17 juni:
Nou ja, relaxen……boodschappen doen bij een supermarkt en de Volvo wassen want die zat onder de hars van de bomen vermengt met zand. L:uifel afbreken, inpakken en lekker lezen nog.
Er blijken bosbranden te zijn op zo’n 30 km hemelsbreed van onze kampeerplaats. We konden het ruiken. De beelden op de t.v. (in cafetaria) zijn verschrikkelijk. Portugal in drie dagen van rouw met meer dan 60 doden en ruim honderd gewonden. De lucht in de verte ziet bruin.
Zondag 18 juni:
We besluiten om te rijden omdat de snelweg die onze navigatie aangeeft redelijk dicht langs de branden gaat. We rijden graag 50 km om. Na een voorspoedige reis komen we aan in het gehucht Gandarda, noordoosten van Porto en zoals afgesproken wachten we bij het kerkhof en bellen Herman, de campingeigenaar. Hij komt ons ophalen met zijn 4x4 wat geen luxe was gezien de zeer smalle en steile weg naar zijn camping. Zeer vriendelijke ontvangst met een drankje en een prachtige plek met het mooiste uitzicht wat we tot nu toe hebben gehad. Er is een redelijk groot mooi zwembad en de omgeving is terrasachtig en groen door de bomen en struiken. Er staan sinaasappelbomen en de gasten mogen zoveel plukken als ze willen, tenminste waar je staand bij kunt. Heerlijk waren ze. Zeker een aanrader deze camping.
Maandag 19 juni:
De moeder van Els wordt vandaag 82 jaar. Ze heeft het gisteren gevierd. Een gezellig tuinfeest met veel kleinkinderen hoorden we. Xaressa, Jocelyn en Marcel waren er ook. Wij houden na zo’n reisdag een campingdag en plukken sinaasappelen en verkennen de directe omgeving. Je dient wel stevige kuiten te hebben want het is een klimmen en dalen van jewelste. Fietsen is hier voor ons uitgesloten.
Dinsdag 20 juni:
We gaan een dagje naar de stad Guimaraes. Lastig om een parkeerplaats te vinden, Enthousiaste mannen en (oudere) vrouwen wuiven en wijzen: hier is een plek, daar is een plek. €€€ Niet gedaan en zelf wat gezocht en gevonden vlak naast het kasteel wat net Europees geld is opgeknapt. We vonden het wat tegenvallen. Het er bijna naast gelegen paleis was heel mooi en interessant. Prachtige historische binnenstad. Gewandeld van schaduw naar schaduw. Het bleek richting de 38 graden te gaan. Lekker gegeten, binnen, in een klein restaurant alwaar ik eens geen vlees met patat at maar een witte bonenstoofpot. Heerlijk en ik heb er geen last van gehad. Voor we naar de camping terug gingen hebben we onderweg een doos wijn gekocht bij de plaatselijke wijnverkoper.
Woensdag 21 juni:
Een autotocht door de Vila Real. Een druivengebied wat prachtig is en bekend om de zeer vele druivenvelden en uitzichten. De tocht, bleek thuis, meer dan 200km te bedragen. We zagen het huis van de ontdekkingsreiziger Magelhaes. We hebben gepicknickt in Pinhâo, aan de rivier Douro, in de schaduw onder een grote brug. (zwervers?) Er was een schattig oud stationnetje welke nog in gebruik was door een dieselboemeltrein. Prachtig tegelwerk. Els had het maar druk met alles fotograferen. Die avond hadden we ons ingeschreven om te eten wat de campingeigenaresse, ze heet ook Els, had gekookt. Met 13 eters aan een tafel in de tuin met alweer een geweldig uitzicht. Gezellig en heel lekker. Voldaan en moe van de dag vielen we in slaap op deze mooie en stille camping.
Donderdag 22 juni:
Campingdag, wat lezen en later op de dag opruimen en de boel klaar maken zodat we vrijdagochtend rustig kunnen vertrekken richting Spanje, naar een camping bij de stad Leon. We blijven daar één nacht en zaterdag reizen we door naar een camping welke net over de grens in Frankrijk ligt.

• 22 Juni 2017 - 19:41

Xaressa:

Ziet er weer leuk uit, heerlijk dat jullie met zo mooi uitzicht aan een lange tafel gegeten hebben met z'n allen! Ben wel benieuwd.. hoeveel boeken hebben jullie intussen gelezen?