Spanje, onze tweede week (Valencia) - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Els en Ton Berkel - WaarBenJij.nu Spanje, onze tweede week (Valencia) - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Els en Ton Berkel - WaarBenJij.nu

Spanje, onze tweede week (Valencia)

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Els en Ton

15 Mei 2017 | Spanje, Valencia

Vervolg 9 mei: Marjolijn rijdt voorop deze keer. Grotendeels over de autopiste, dit is de tolweg. Er is vandaag beduidend meer vrachtverkeer op de weg en het valt op dat voor vrijwel alle vrachtwagenchauffeurs 85 km per uur te langzaan is. Dus we worden te pas en te onpas ingehaald. Ging goed en ze wonnen zeker 5 minuten met deze actie.  Omstreeks 15.30 uur kwamen we op de camping aan met een beetje geluk en doorzettingsvermogen van Marjolijn want onze beiden TomTom navigatie stuurde ons niet in de juiste richting. Camping Coll Vert In Pinede is een familiecamping en bij de ontvangst was men heel vriendelijk en behulpzaam. De drukke verkeersweg, waar de camping langs ligt deed zijn naam eer aan en vooral jankende motorrijders overheerste soms de betrekkelijke rust.
De camping zelf was simpel en prima vond ik. We plaatsten onze grote luifel en gingen voor het eten zorgen. Morgen is, zoals onze traditie is na een reisdag, een rustdag.
Woensdag 10 mei: Onze rustdag werd zoals ik al dacht een rustochtend want we wilden naar het 6 km verderop gelegen Valencia fietsen. Die middag op pad via een mooi aangelegd fietspad, enkele bruggen over (grote weg, spoorweg en water). We gingen naar een zeer groot winkelcentrum, Carrefour. Voorraad ingeslagen en die avond lekker kip gegrild.
Donderdag 11 mei:
Hup opstaan en om 09.30 uur zaten we al op onze fiets richting Valencia. We kenden de weg nu een beetje. Stef en Marjolijn kennen de weg naar en in Valencia erg goed en waren onze gids. Zij zijn enkele keren eerder in Valencia geweest en zijn van deze stad gaan houden. Els en ik nu ook. Wat een leuke stad en wat een leuke dingen hebben we kunnen doen. Valencia is de derde stad van Spanje na Madrid en Barcelona. Morgens langs het operagebouw en wetenschapsmuseum gefietst. Ontworpen door Calatrava die geboren is in Valencia. In het oude historische centrum aten we menu del dia, zuinig Hollanders die we zijn. Deze 3 gangen maaltijden, soms inclusief drankje kosten 10 of 11 euro. Met behulp van het boekje 100% Valencia liepen we langs de Kathedraal, de Lonja (beursgebouw), Mercado Centrum en de stadspoort en vele vele pleintjes met terrasjes en veel gezelligheid. We dronken Aqua de Valencia, dit is sinaasappelsap, cava en wodka. Terug naar de camping via een in Valencia stad gelegen droge rivierbedding die omgetoverd is tot recreatiegebied, park etc. en fietspaden. Heel mooi. Het was prachtig weer weer en dat merkte je aan de hoeveelheid dagjesmensen in de rivierbedding.
Vrijdag 12 mei:
We hielden een campingdag wat onder meer inhield kleding wassen, caravan van binnen schoon maken etc. Ook lezen we veel op zo’n dag, gezellig.
Zaterdag 13 mei:
Omdat we later kunnen vertellen dat we ook iets natuurlijks hebben gedaan gingen we vandaag met de fiets naar een natuur gebied. Het heet L’Albufera de Valencia en het omvat onder meer een groot zoetwater meer. Een boottocht leek ons wel wat en wat denk je? Een toeristenboot nam ons, tegen een kleine vergoeding, het water op. Ongeveer 45 minuten op het meer eenden en meeuwen, reigers etc bekijken. Heel relaxt.
Op de terugweg aten we een menu Del Dia (dagmenu) in het dorpje El Saler. Toevallig raakten we aan de praat met een Spaans gezelschap en warempel de dame op leeftijd konden we erg goed verstaan. Ze was een Spaanse die in Nederland woont. Ze was nu op familiebezoek. Van haar zoon kregen we een dessertwijntje aangeboden. Heel lekker.
Zondag 14 mei:
Xaressa is 29 jaar oud geworden! We hebben haar gebeld. Vanwege onze slecht Wifi konden we niet face timen. Ze vertelde over haar feesten en het gezellig bezoek en haar mooie cadeaus. Wij gingen met de fiets naar Valencia, dit keer wilden we (Marjolijn en Els) naar het keramiek museum, naar de Botanische tuin en het Museu de Belles Arts de Valencia. Nou, het is toch anders gelopen.
De keramiek hebben Stef en ik niet gezien. Wij zaten tegenover de ingang aan een biertje. De botanische tuin was mooi en ontspannen. Ons broodje gegeten. Het Art museum hebben we gezien in vogelvlucht, na we een drankje genomen hadden op het Plaza de la Reine, barste vuurwerk los in het hele oude centrum. We vroegen aan enkele Spanjaarden wat ze vierden. Het bleek de feestdag te zijn van de “maagd van Valencia” beschermheilige van de minderbedeelden / gehandicapten. Een prachtige processie met muziek, militaire optocht, veel verkleedde mensen in historische klederdracht. Wij hadden met een beetje geluk een mooie plek op een terrasje . Het was inmiddels zeeeeer druk en je kon over de hoofden lopen. Figuurlijk dan. Lekker drankje gedaan. Ik vroeg een grande bier en kreeg een enorm glas van zeker een liter. De prijs was ook enorm naar Spaanse begrippen namelijk €11,-
Later die middag hebben we tappas gegeten op Plaza de la Virgin waar we ondanks de drukte toch een plekje hadden. We fietsten weer teug naar de camping en waren net voor het donker thuis. Wat wel prettig was want de route was nauwelijks verlicht.
Die avond belde Els haar moeder mede omdat het vandaag Moederdag is.
Maandag 15 mei:
Rustdag vandaag. Dat is ook wel nodig want mijn schouder heeft de pauze wel nodig. Schoonmaken etc. Middags zijn Els en ik naar het strand gewandeld. Stef kwam even later ook. Lekker een paar uurtjes aan het water gelegen. Avonds de luifel afgebroken en de boel alvast gereed gemaakt voor vertrek.

• 20 Mei 2017 - 12:43

Peter En Hetty:

Klinkt goed mensen!
    En een verjaardagskaart uit Valencia ontvangen is hartstikke leuk!
    Ervaringen delen, mensen ontmoeten, je eigen tempo bepalen...heerlijk.
    GENIETEN ...met hoofdletters.
    Hartelijke groeten, Peter en Hetty

• 22 Mei 2017 - 12:24

Xaressa:

Als ik dit zo lees, wil ik ook een keer naar Valencia! En Aqua de Valencia lijkt me ook heerlijk!
    Gek dat jullie niet in Nederland waren op mijn verjaardag maar gelukkig vliegen we over 2 weken jullie kant op om het nog te vieren. Geniet ze daar lekker, x Xaressa

• 22 Mei 2017 - 12:39

Elly Wienk:

leuk om jullie reisverslagen te lezen. Nog heel veel mooie weken gewenst. Groetjes uit Hengelo