Midden Portugal regio Tomar - Reisverslag uit Tomar, Portugal van Els en Ton Berkel - WaarBenJij.nu Midden Portugal regio Tomar - Reisverslag uit Tomar, Portugal van Els en Ton Berkel - WaarBenJij.nu

Midden Portugal regio Tomar

Door: Els en Ton

Blijf op de hoogte en volg Els en Ton

19 Juni 2017 | Portugal, Tomar

Maandag 12 juni:
Om 09.30 uur komt de chauffeur van het bedrijf Logixs (via A.N.W.B.) de vervangende auto brengen en alle administratie regelen. Keurig allemaal. De auto, een Volvo V60 was splinternieuw. De rit van N.L. naar Quarteira was de eerste rit. Tegen het eind van de ochtend brengen we hem naar Faro airport waar hij het vliegtuig neemt terug naar N.L. Els en ik beginnen met zeer vervelende en frustrerende avontuur om bij de Portugeese Toll maatschappij het kenteken van de Touran te wijzigen in het kenteken van de Volvo. Op vele snelwegen wordt je kenteken gescand en de kosten worden van je creditcard afgeschreven. Dit hadden we probleemloos geregeld bij de grens Spanje Portugal. Omzetten blijkt een bureaucratische nachtmerrie te zijn. Diverse andere N.L. toeristen bleken een soortgelijke ervaring te hebben. Voorbeeld: de postkantoor beambte in Quarteira gaf ons het advies weer terg te rijden naar de grens en het daar te regelen, 100km heen en 100km terug!!! Veel beter was het die middag toen we samen met Stef en Marjolijn langs de kust gingen fietsen en ergens gezellig wat gingen drinken.
Dinsdag 13 juni:
Reisdag naar midden Portugal. Het ging allemaal zeer voorspoedig. De Volvo trekt de caravan prima. Om 15.30 uur rijden we de camping in Aboboreiras. De eigenaar rijdt ons met zijn 4wheeldrive naar onze plek. Blijkt nodig want het hoogteverschil is enorm. We staan samen op een klein en gezellig veldje. Het is een camping waarbij je kuitspieren goed geoefend worden. Trapje hierheen en trapje daarheen. We konden de meeste medekampeerders goed verstaan aangezien ze N.L. waren.
Die avond gegeten in een restaurantje op loopafstand , wat wel leek op een sportkantine. Vlees of vis was het menu. Koste geen drol. Het bier was prima, lokaal en koud. De wijn ook hoor!
Woensdag 14 juni:
We bezoeken een stuwmeer, drie van ons 4en zwemmen er in en we gaan in de schaduw zitten lezen en/of mijmeren. Een rustige dag dus. Die avond weer gegeten bij senhor Muxima, vlees of vis. Vlees maar weer. Was simpel, gezellig en lekker.
Donderdag 15 juni:
Vandaag staat de stad Coimbra op ons programma. (85km) Nou een topper. Wat een leuke dag, wat een leuke en afwisselende dag. Het is een universiteitsstad en dat is te merken aan de hoeveelheid jonge mensen studenten) op straat en de prachtige universiteit boven op de heuvel. Je dient wel stevige beenspieren te hebben en een flink uithoudingsvermogen want vrijwel alle straten in de oude stabinnenstad bestaan uit trappen. Nou voor ons een makkie toch!? Terwijl het ook nog eens zeer ruim boven de 30 graden is. Behalve Els hebben we een heerlijk yoghurtijsje op terwijl we wachten voor een intreebewijs. Dit doet het goed bij deze hitte. Het was een prachtige dag.
Vrijdag 16 juni:
Vandaag gaan we naar het dorp omar wat zo’n 7km van onze camping af ligt. Naar de markt, koffie gedronken en veel gezien en gelezen in het klooster over de Tempeliers. Zeer interessant. Inmiddels is er officieel een hittegolf in onze gebied. Ruim 36 graden met uitschieters naar de 40 graden. Op de camping gaan we meteen in het zwembadje liggen, wat door de andere N.L. al flink opgewarmd is. Valt het overigens jullie ook niet op dat het vooral de N.L. zijn die zich niet douchen voordat ze bezweet in het zwembad stappen? 
Wordt vervolgd.

• 20 Juni 2017 - 19:42

Peter En Hetty Janssen:

Tjonge, wat een avontuur met de Touran.
    En dan de ellende met de kentekenoverschrijving, bederft wel even de pret.
    Nu doorgaan met genieten mensen.
    Voorspoedige reis gewenst!
    Groeten vanuit een wederom tropisch Oosterhout ;-)